Jumaat, 12 April 2013

Kenapa Rezeki susah Masuk

Assalamualaikum..



Antara sebab mengapa REZEKI SUSAH NAK MASUK :-

1. Gemar mengungkit-ungkit pemberian
2. Asyik mencanang(mengeluh) perihal duit yg tidak cukup untuk urusan itu d...
an ini.
3. Berkira untuk bersedekah walaupun seringgit (KEDEKUT)
4. Berkira untuk membantu memudahkan hal yg baik
5. Riak bila bersedekah
6. Banyak berbuat maksiat/kemungkaran
7. Tidak/kurang beristighfar
8. Tidak bersyukur/banyak mengeluh

Nota: Rezeki bukan sahaja dalam bentuk wang, tapi kebahagiaan, peluang menyambung belajar, peluang kerja, anak, jodoh dan lain-lain.

Ada juga yang berbuat kemungkaran tetapi tetap memperoleh rezeki yang melimpah ruah. Tapi ketahuilah itu nikmat yang paling azab di kemudian hari dan ia dipanggil 'istidraj'. Wallahua'lam.

 
***Mak selalu cakap, jangan cakap tak ada duit nanti duit selalu tak ada.
      Duit ada, tapi nak guna untuk lain...

20 ulasan:

Sue-Rya Qistina berkata...

ye la kan. kdg2 kita x perasan apa yg kita cakapkan. selalu je merungut itu ini. semoga kita dijauhkan dari sifat2 tidak bersyukur dan berterima kasih dgn pemberianNya...semoga rezeki kita dilimpahruahkan :)

che mid berkata...

Salam kenal dari Che Mid.. t kasih atas 'tazkirah'.. memang berguna utk ingatan bersama. Selalu rasa rezeki tak cukup bila terlalu berkira.. sebenarnya tak terkira dah Allah beri rezeki pada kita..

cik azLyzah⊙.☉ berkata...

Kurang beristigfar?In Shaa Allah lepas ne akan di pertingkatkan....
Ilmu yang bermanfaat ne..tq dear :)

Kakzakie berkata...

Moga kakak beringat seperti senarai yang diberikan - jadikan panduan yg baik.

Bin Muhammad berkata...

Terima kasih...Peringatan di hari Jumaat yg mulia,
Semoga dijauhkan dari sikap2 ini dan muhasabah diri.

Mia Liana berkata...

tazkirah buat mia hari ni... biar dipermudah urusan rezeki nak masuk.. amin...

Mia Kassim berkata...

Memang selalu dengar nasihat tu, jangan selalu cakap duit tak ada....
mungkin ada betulnya sebab setiap apa yang kita katakan merupakan satu doa....

Haryati Faizal berkata...

betul tu Allah beri rezeki dgn pelbagai cara, tak semestinya rezeki duit je...mcm2... cuma kita ni sedar ke tak sedar...tu je

suri berkata...

salam.
bila lupa tu agaknya susah nak masuk huhu...kembali pd muhasabar diri.thnks sis utk ingatan bt diri saya.

miz ruha berkata...

bab duit tu, mak sy pun cakap macam tu... bukan tak ada... cuma nak guna untuk benda lain...

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

ya la..nasihat utk diri saya sendiri jugak :)

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

:)
salam kenal

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

peringatan untuk diri saya jugak... :)

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

saya pun :)

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

untuk diri saya jugak :)

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

untuk saya jugak..amin :)

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

betul tu :)

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

yes...

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

buat diri saya sendiri jugak :)

MAZLIZA ABD RAZAK berkata...

he..he..
sama :)

Baca Lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...