Isnin, 16 Jun 2014

RAMBUT OH RAMBUT..

Salam Blogger Masalah rambut gugur huhu..Memang nak atasiTahun lepas dah ok dah rambut aku niLepas habis pantang ja tahun ni, makin menjadi-jadi disebabkan melahirkan anakSehari boleh katakan dekat segenggam jugak la rambut aku luruhTambah pulak baby dah pandai buat beloon buih ngan air liurLagi bertambah luruh rambut aku ni, lama-lama boleh botak niDah bermacam shampoo aku try still tak okDok tercari-cari lagi shampoo apa yang sesuai  PUNCA KEGUGURAN RAMBUT 1. Melahirkan anak Selepas seseorang wanita melahirkan anak, pusingan rambut akan memasuki fasa berehat yang agak lama. Dalam masa itu fasa keguguran rambut akan terjadi dalam tempoh 2 hingga 3 bulan. Dalam tempoh dua hingga tiga bulan, sesetengah wanita mengalami keguguran rambut yang banyak. Dalam masa 1 hingga 6 bulan ia akan pulih.
ni betoi
 2. Penyakit tiroid Kelenjar tiroid yang terlalu aktif atau pasif juga boleh menyebabkan keguguran rambut.
ni tak dak 3. Demam, jangkitan dan selesema yang serius Selepas empat minggu hingga tiga bulan demam yang serius, seseorang mungkin terkejut melihat rambut gugur dengan banyak. Namun keguguran rambut ini akan pulih seperti sediakala.
x penah serius buat masa ni 4. Protein yang tidak seimbang dalam pemakanan Amalan diet yang tidak seimbang dengan tidak memakan protein atau tabiat pemakanan abnormal.
aku x diet  5. Ubat-ubatan Ubat-ubatan terdiri daripada penyakit gout, artritis, kemurungan, masalah jantung, hipertensi dan ubat mencairkan darah (coagulant) akan menyebabkan kegugran rambut sementara waktu. Pengambilan vitamin A secara berlebihan juga boleh menyebabkan keguguran rambut.
x ambil ubat-ubatan 6. Rawatan kanser Sesetengah rawatan kanser akan menyebabkan sel-sel rambut terhenti membahagi yang mengakibatkan rambut menjadi nipis dan mudah terputus apabila ia keluar dari kulit kepala.
ni pon xda 7. Hormon Hormon seks wanita mampu menggalakkan pertumbuhan rambut yang lebat. Wanita turut menghasilkan hormon androgen dalam kuantiti yang sedikit namun ia akan bertindak aktif jika seseorang itu berada dalam keadaan tertekan.
entah :) 8. Produk Rambut juga mudah gugur jika anda sering mewarnakan rambut atau selalu menukar gaya rambut lurus atau kerinting. Penggunaan bahan kimia akan merosakkan rambut sehingga ke akarnya.
mungkin produt yg aku guna x sesuai 9. Kurang vitamin Jika anda kurang gemar memakan makanan seperti bijirin, buaha-buahan, sayur-sayuran dan makanan berprotein tinggi seperti ikan ini, ambillah supplemen khas untuk rambut iaitu Biotin, Niasin, Zink, Vitamin B6, B12, A dan E.
mungkin 10. Genetik Jika seorang ibu atau bapa mengalami masalah rambut gugur apabila umurnya meningkat, anak perempuan dan lelakinya juga akan alami masalah yang sama berdasarkan faktor genetik.
tak kot.. 11. Aliran darah tidak sempurna Rambut gugur juga akan berlaku jika wanita/lelaki tersebut mengalami masalah aliran darah tidak lancar. Aliran darah yang tidak lancar di dalam badan boleh menjadi penyebab kepada rambut gugur.
boleh jadi 12. Sikap Selalu menarik rambut. Ada wanita mempunyai sikap menarik rambut sekuat hati ketika ingin mengikat rambut dan sebagainya. Sikap sebegini boleh memberi kesan yang tidak baik pada akar rambut anda di mana ia akan jadi lemah dan senang untuk tercabut. Akibatnya, rambut anda akan gugur.
yang ni x

2 ulasan:

Anum berkata...

great sharing

Cik Puan berkata...

Aduyaiiiii...ne rupanya masalah2 nya..cik pon ade masalah rambut..memang dah nipis dah rambut cik..huhuhu

Baca Lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...